Zink i kviste

Vi kan leverer kviste med flere forskellige typer overflade.

Som udgangspunkt arbejder vi altid med blank zink, men vi kan også leverer kviste med:

Hvid aluminium på fronten af kvisten er et godt alternativ til hvidmalet træ. Det er mere vedligeholdeseslet end træ er.

Forpatinerer zink - En lys grå forpatineret zink, der fra levering har den nuance som blank zink vil få efter nogle år. 

Anthra zink - En forpatineret zink med en dyb skifergrå nuance. Anthra zink vil med årene blive en anelse lysere i farven. Denne type zink er også omtalt som sort zink.

Kobber - Har en utrolig flot blank overflade som først bliver mørk og derefter skifter farve til grøn, som man kan se på mange ændre bygninger.

Prisen for de forskellige materialetyper er individuel, og kræver at du kontakter os for præcis pris.

 

Zink er et materiale vi har brugt igennem lang tid. I 1806 opdager en belgier den metode vi i dag bruger til at udvinde zink. Siden dengang er zink blevet mere mange steder i industrien, da man har set dets mange egenskaber til fremstilling af solcremer, dæk, motorer og ikke mindst i byggeriet.

I byggeriet har zink den egenskab at det har en utroligt lang holdbarhed. Holdbarheden kommer af det lag, som dannes på zinken når det udsættes for vand og ilt. Dette lag kaldes patina. Patina er den overflade som giver zinken er mørkegrå overflade, med en flot struktur.

Patinering

Når zink sidder på en kvist vil den til at starte med være helt blank og glat. Med tiden vil der skabes en reaktion, som gør at zinken patinerer. Patineringen gør at zinken får en mat, struktureret og flot grå farve

Patineringen begynder, når zinken kommer i forbindelse med fugtighed, eller regn og blandes med ilt. Zink udskiller det man kalder zinkoxid, når det kommer i forbindelse af vand skabes zinkhydroxid. Når zinkhydroxid sættes i forbindelse med CO2, som er overalt i luften, vil der blive skabt et lag af zinkkarbonat, som er den endelige patina. Patinaen er et beskyttende lag, som er vanduopløseligt og beskytter zinken. Der går typisk 3-6 år før zinken er blevet helt patineret.

Zink miljø

Zink er et bæredygtigt byggemateriale, da det har en lang holdbarhed og det er let at genanvende. Når zink genbruges, kan op til 95% af energiforbruget spares væk, i forhold til at udvinde zink og starte hele processen forfra. Zink har den fordel at det smelter allerede ved omkring 400 grader, man skal derfor ikke bruge så meget energi på at smelte gammelt zink og lave det til nyt. Omkring 90% af alt den zink der opsamles som genbrug, benyttes i nye materialer, som får en lige så god kvalitet, eller bedre end den gamle. Det kan faktisk lade sig gøre at genbruge op til 100% af den gamle zink.

Alfa Kviste benytter WM Zink og Rheinzink, I WM Zink består materialerne af 10% genbrugszink. Grunden til det ikke er mere, er fordi at det er blevet mere almindeligt at benytte zink og nogle af de zinktage der er lavet for 50 år siden er stadig at finde. Så man kan måske se en større koncentration af genbrugszink i materialerne fra WM Zink og Rheinzink i fremtiden.

Zink er det metal der udvindes 4 mest af i verden. Zink bliver brugt til legeringer af jern, så jernet ikke ruster. Det er det man kalder galvaniseret stål.

Holdbarhed

En af zinks store fordele er den utroligt lange holdbarhed der ses i produktet. Zink på tage kan holde helt op til 100 år sammenlignes det med mange andre tagbelægninger som ”kun” holder 30 år. Zink kræver ikke vedligeholdelse, zink vedligeholder sig selv og bliver flot af patineringen med tiden. Patineringen gør at der dannes et beskyttende lag uden på zinken. Zinks holdbarhed afhænger af hvordan konstruktionen er lavet og i hvilket område kvisten er placeret. Det zink vi bruger i Alfa Kviste er tilsat titan og kobber, som giver zinken en ekstra styrke og mere fleksibilitet i materialet.

Konstruktionen

For at zink skal kunne have den ideelle holdbarhed, skal zinken konstrueres korrekt. Zink ses mange steder i byggeriet og bliver mere og mere almindeligt. Grunden til dette er zinkens egenskaber, men også industrialiseringen af færdige materialer med zink. Et eksempel er zinktagrender, som kan limes sammen, så der ikke er for mange arbejdsgange. Industrialiseringen gør så også at mange af de gamle teknikker bliver glemt. Når vi er ude og kigge på kviste, ser vi mange gange at de gamle kviste er konstrueret håndværksmæssigt forkert. Det vi typisk ser er:

-        Zink er placeret direkte på krydsfinner uden mellemlag.

-        Tag, samt sider er loddet, som gør at zink ikke kan arbejde og giver risiko for at taget bliver utæt.

-        Blindfalse er udført forkert, så der samles vand.

Som udgangspunkt skal zink loddes mindst muligt, da en lodning låser zinken, så den ikke har mulighed for at arbejde.

Kviste inde i landet

Inde i landet og ude på landet, vil zinken have de ideelle forhold. Her er der hverken forurening, eller for meget saltindhold i luften. Ved disse forhold, vil zinken, hvis konstruktionen er korrekt udført kunne holde i helt op til 100 år.

Kviste i by og erhversområder

I områder, hvor der er meget forurening, vil korrosionen være højere, så zinken får en kortere levetid. Forureningen gør at zinkens naturlige process fremskrides. En kvist inde i byen vil kunne holde i op til 40 år. Det kan sagtens være mere end 40 år, hvis forholdene er til det.

Kviste ved kysten

Når du bor tæt på kysten, vil fugt- og saltindholdet i luften være høj. Det høje indhold af salt og fugtighed vil ligeledes fremskynde processen i korrosionen. Bor du helt op til kysten, vil det være anbefalelsesværdigt at bruge kobber til kvisten, da den rent teoretisk har en dobbelt så lang levetid som zink. Kobber er dog både dyrere og sværere at arbejde i, derfor vælger mange zink.

Alfa Kviste er kvalitet
til mindste detalje.
Vi lægger vægt
på gode materi-
aler og solidt
håndværk og
ikke mindst
levering til
tiden.

Kontakt

JA TAK,
ring mig op!

Vi vil meget gerne ringe dig op.
Indtast dit navn og telefonnr.

Vi har udviklet udbudsmateriale til rådgivere for nemmere udarbejdelse og udbud....

Read more

Gratis opmåling på alle brofaste øer ved ordre...

Read more