Levetider og håndtering

Materialerne

Vi anvender for det meste de samme materialer og produkter, fra de samme leverandører til vores kviste. Herved kan vi garantere at der ikke er problemer med hverken leverancer eller specifikke produkter.

Varme/kulde

Alle materialer reagere på varme og kulde, reaktionen er forskellig fra materiale til materiale. I koldt vejr trækker materialer sig sammen og i varme udvider de sig. På kviste betyder det at beklædninger godt kan bule en smule i overfladen på en varm sommer dag. Det er en helt naturlig reaktion på varmen.

Metaltages holdbarhed

Tage har ofte en holdbarhed på mellem 25 og 50 år, herefter vil forskellige materialer være så medtaget at de bør udskiftes. Tagpaptage har en holdbarhed på cirka 15 til 25 år, herefter vil der være behov for udskiftning.

Generelt har metaltage dog en noget længere holdbarhed. Aluminium regnes for at kunne holde i 50 år og ofte noget længere, Zink i mellem 70 og 100 år og kobber kan holde i flere århundrede.

Hvis materialerne monteres korrekt kan de altså overleve i generationer.

Håndtering af spild og affald

Når vi bygger kviste, gør vi det altid med øje for at mindske spild, vi ønsker ikke at købe unødigt mange materialer. Når det er sagt kan spild ikke undgås 100% vi kan blot beslutte hvordan vi håndtere det. Alle materialer har værdi, også de der er ukorente fulde af knaster eller bare ikke den rette størrelse.

- Træ, afskæringer og spild

Når vi skærer tømmer til at bygge en kvist, bliver afskæringer lagt til side og kørt ud bag ved vores værksted. Heromme kører vi tømmeret igennem en flismaskine, der hukker alle afskæringer og stumper til den fineste flis, som vi så kan bruge til opvarmningen af vores værksted.

- Metal, rester

Vores kviste er for det meste beklædt med zink, kobber eller aluminium. Vi sørger for at planlægge alle samlinger på kvistene så ikke der opstår unøddigt spild. De afklip og rest produkter der bliver tilbage efter tilskæring og bearbejdning, bliver sorteret og kørt til genbrug. Materialerne fejler nemlig ikke noget, og herved sørger vi for at stumperne bliver støbt om til nye plader, som vi måske igen ser på værkstedet en dag.